Sunday, June 26, 2011

Mengapa Allah Wujudnya Perasaan Cinta?


بسم الله الرحمن الرحيم

Segala puji bagi Allah Tuhan Sekalian Alam. Dia yang mencipta segalanya. Dari sebutir pasir hinggalah bintang-bintang di langit. Dari setitis air yang hina, tercipta manusia, makhluk yang mulia. Dari perasaan benci hinggalah perasaan sayang, semua itu diciptakan oleh-Nya. Tidak percaya? Tadabburlah surah Ar-Rum ayat 21.

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir" (Ar-Rum : 21)


Ohh..jadi memang benar perasaan cinta ini dicipta oleh Allah. Hmmm...tetapi kenapa tidak boleh bercinta dengan kekasih pulak? Cinta kan fitrah bagi manusia. Kalau kita tidak bercinta sebelum berkahwin, macam mana kita nak mencari isteri yang benar-benar bagus? Kenapa? Kenapa dilarang bercinta?

Cinta itu sememangnya fitrah manusia. Maka kenapa diciptakan juga perasaan cinta jika ianya dialarang? Tidak! Islam tidak sama sekali melarang perasaan cinta itu. Malah Islam membenarkan seseorang itu mempunyai rasa cinta walaupun dia masih belum berkahwin. Tetapi, ramai remaja kita yang tidak mengetahui cara-cara bercinta menurut Islam.

Perjalanan menuju ke baitulmuslim bermula ketika remaja itu telah akil baligh. Eh, awalnya. Takkan Islam mengajar umatnya menjadi manusia yang 'gatal'?

Soal perkahwinan, bukan lah sesuatu yang ringan untuk dibincangkan. Malah bagi masyarakat kita, adalah tidak relevan bagi remaja yang masih mentah untuk berbincang tentang soal perkahwinan. Kenapa? Kerana bagi mereka, perkahwinan ini hanya layak dibincangkan oleh orang dewasa.

Berbalik kepada perihal perasaan cinta, ramai remaja kita mentafsirkan perasaan cinta dengan kata-kata cinta, berpegangan tangan serta keluar berdua. Namun itulah yang harus kita perbetulkan.

Perasaan cinta yang ada sebenarnya harus menjadi batu loncatan untuk kita, agar terus bersedia untuk menempah ke alam perkahwinan. Pada usia remajalah kita perlu belajar tentang hal-hal rumahtangga. Apa tanggungjawab seorang suami, apa tanggungjawab seorang isteri. Semuanya harus diketahui oleh kedua-dua pihak. Malah, jika hal ini dilakukan oleh semua remaja muslim, maka tidak mustahil jika isu-isu negatif berkaitan dengan hal rumahtangga dapat dikurangkan.

Ingat, jadikanlah perasaan cinta yang hadir itu, sebagai titik langkah pertama kita untuk membina baitulmuslim suatu hari nanti. InsyaAllah.