Tuesday, January 4, 2011

Tarbiyyah Kita


Apa itu tarbiyyah? Pentingkan tarbiyyah? Relevankan tarbiyyah pada zaman serba moden? Siapa yang patut mentarbiyyahkan siapa?

Kadang-kadang kita sendiri tidak menyangka yang kita sedang dalam usaha mentarbiyyahkan diri dan kadangkala memang kita sangat sangat tidak menyangka yang diri kita semakin jauh dari tarbiyyah. Mengapa? Mudah, anggaplah zaman 'moden' kita ini adalah zaman jahiliyyah. Anggaplah zaman ini, zaman sebelum penghijrahan Rasulullah ke Madinah. Maka, jika kita berfikir sebegitu, nescaya kita akan mencari apa itu tarbiyyah.

Sememangnya, tarbiyyah itu merupakan satu perjalanan yang amat jauh. Baiklah, anggaplah kita adalah seorang buta huruf tetapi kita mahu mengkhatamkan satu Al-Quran! Bayangkan ,diri kita adalah si buta huruf. Maka, sudah pasti perlu banyak yang kita perlu lakukan terlebih dahulu. Kita harus belajar alif ba ta, harus mengerti baris atas, depan dan bawah, hukum-hukum mad dan sebagainya. Maka, itu lah juga tarbiyyah. Jika kita mampu menjaga solat, menjaga setiap aspek dalam kehidupan, maka kita mampu mengerakkan satu perjalanan yang dinamakan perjalanan tarbiyyah.


"Abang, bagaimana kalau orang sedang menjalankan tarbiyyah, tiba-tiba ia jatuh cinta dan bercinta dengan wanita?"

"Adik, anggaplah kita tidak layak untuk bercinta selagi 10 muwasafat tarbiyyah tiada dalam diri. Jika seseorang itu jatuh cinta dan bercinta dengan wanita, maka anggaplah ia satu beban dalam perjalanan. Anggaplah kita membawa seguni botol kaca dan dipikulnya diatas bahu. Dan kita tahu, seguni botol kaca itu sangat berat dan masakan kita masih lagi ingin memikulnya?"






Satu hari, insyaAllah, mungkin pemerintah kita, wakil rakyat kita, doktor di klinik akan terdiri daripada naqib dan naqibah kita sendiri..satu hari nanti, InsyaAllah.