Sunday, April 8, 2012

Muscle Iman Kita

"Akhi, saya rasa saya tak dapat apa-apa lah dalam usrah ni."

"Maaf akh. Saya hanya nak mohon pendapat dari anta. Kenapa saya rasa macam daurah tadi kurang memberi kesan kepada saya?"

"Kenapa sesudah qiam saya rasa seperti biasa sahaja. Bukankah dengan qiam itu kita patut rasa diri kita semakin dekat dengan-Nya?"


بسم الله الرحمن الرحيم


Adik-adik sekalian, abang ada satu persoalan sebelum menjawab pertanyaan antum semua.
Jika abang mahu membina otot badan, bolehkah abang ke gym sebulan sekali?
Atau, bolehkah kalau abang mahu cas henfon sampai penuh, tapi lepas seminit abang dah cabut chargernye.
Atau, kalau abang nak hilangkan dahaga, boleh tak kalau abang minum setitik air?


Ikhwah yang dirahmati Allah sekalian,
Iman meningkat dengan amal dan menurun disebabkan maksiat. Dan sudah pasti amalan yang berterusan itu, akan meningkatkan keimanan kita. Amal yang sikit, tetapi yang berterusan lebih disukai Allah. Cubalah untuk hadir ke usrah seminggu sekali. Cubalah untu membaca Al-Quran, satu muka sehari. InsyaAllah, amalan-amalan sedemikian akan mendekatkan diri kita kepadanya. 


Wallahualam