Sunday, July 17, 2011

Wahai Bidadari


          
Tidak liar pandangan bererti mata mereka hanya tertumpu kepada si suami. Bagi mereka hanya si suami yang menjadi kekasih dan kasih mereka terhadap suami tiada tolok bandingnya.

Jelita matanya/bermata jeli. Hitam indah bagaikan bayi baru lahir, bahkan lebih bersinar.

Mereka (orang-orang beriman) akan duduk bertelekan (duduk bersandar) di atas dipan dipan (singgah sana yang terlalu indah buatannya) dan dikahwinkan dengan ramai bidadari. 


Sebaya umurnya bererti mereka semua adalah sebaya. Muda dan cantik. 



Sudah pasti para bidadari adalah anak dara yang perawan. Dalam kitab-kitab lama perkataan 'anak bidadari' digunakan untuk menggambarkan keperawanan mereka dan usia muda mereka.
Apabila bukan si suami dihadapan mereka, maka para bidadari menundukkan pandangan mereka. Kasih mereka terhadap si suami sangatlah kuat sehinggakan mereka mencela para isteri di dunia yang tidak taat pada suami.
Kata mereka "Membunuh akan kamu oleh ALLAH. Kejamnya perlakuan kamu terhadap suamiku. Dia tidak akan lama bersama kamu. Dan apabila tiba masanya, dia akan datang kepada kami"



Bidadari dicipta dengan langsung bererti para bidadari tidak melalui proses kelahiran, bahkan terus dicipta sebagai gadis. Si bidadari juga suci, tiada haid, dan sentiasa dara.



Sekali lagi Allah menjamin keperawanan para bidadari untuk 'santapan' para mukmin di syurga kelak.





Penuh cinta disini bererti sentiasa merindui suami mereka di dunia. Ada kisah yang mengatakan para bidadari akan meminta malaikat Ridhuan untuk melihat suami mereka di dunia. Maka, Ridhuan memohon kepada Allah. Lalu Allah menyuruh malaikat penjaga syurga itu agar memberitahu para bidadari supaya mendongak ke atas. Dengan izin Allah, mereka dapat melihat suami-suami mereka.

'Uruban' di dalam Bahasa Arab juga membawa maksud berahi yang berpanjangan. Dan mereka, para bidadari ini sentiasa merindui jimak.


Nah, tidak cukup lagikah penjelasan dan jaminan daripada Allah kepada hamba-hamba-Nya yang beriman. Janji Allah bukan seperti janji manusia. Sudah pasti tiada keraguan terhadap nikmat yang sangat hebat untuk para mukmin.


Oh, sebelum itu, ada satu rahsia untuk para muslim sekalian. Anda boleh menambah koleksi bidadari di syurga kelak dengan melakukan amalam-amalan tertentu. Salah satu amalannya adalah dengan bertahajjud. Jadi, ayuh kita bersama-sama menambah koleksi peneman kita di syurga kelak dengan bertahajjud. 


Wallahualam

p/s : Jangan risau, jangan khuatir jika akaun FB saudara-saudara sekalian kosong dan tiada wall post daripada gadis-gadis dunia. Kuatkan iman, sentiasa melakukan amal maaruf nahi mungkar maka nescaya wall FB saudara-saudara sekalian di syurga kelak akan penuh dengan wall post serta komen-komen yang menggoda dari para bidadari :)