Friday, January 1, 2010

Istidrajkah?

Apabila bersendiri, saya sering terfikir, saya telah banyak melakukan dosa dan kadang-kala saya masih mengulangi dosa-dosa tersebut. Namun Yang Maha Esa masih memberikan nikmatNya kepada saya. Bukan maksud saya untuk memperlekehkan nikmat pemberianNya, tapi saya takut jika pemberianNya kepada saya ketika ini adalah nikmat yang berbentuk istidraj. Saya benar-benar takut. Saya tidak pernah meninggalkan solat, tapi kenapa saya masih melakukan dosa? Adakah mungkin solat saya selama saya hidup ini akan dicampakkan semula oleh malaikat apabila tiba masanya nanti? Adakah solat saya tidak lain tidak bukan hanyalah seperti kain-kain buruk? Saya benar-benar takut. Takut yang tidak terhingga. Adakah nanti saya akan diazab oleh Allah sebagaimana yang diazabkanNya kepada manusia-manusia yang terdahulu? Adakah saya akan berjiran dengan Musalmah Al-Kazzab di sana kelak? Adakah saya akan diseksa bersama-sama tentera-tentera Yahudi yang telah membunuh puluhan ribu rakyat Palestin? Adakah dosa-dosa saya ini menyamai dosa-dosa yang telah dilakukan oleh bangsa-bangsa yang sering menyekutukan Allah itu? Atau mungkin dosa-dosa saya melebihi mereka? Hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Dan malaikat-malaikatNya akan sentiasa mencatat apa yang telah saya lakukan. Hati kecil saya sentiasa mengharapkan agar Allah memberikan semula hidayah kepada saya. Ya, mengembalikan semula hidayah yang telah saya abaikan beberapa tahun dahulu…

Sekian daripada saya, moga-moga Allah akan mengurniakan sejuta kebaikan kepada sesiapa yang mendoakan diri saya dan jutaan lagi umat Islam seperti saya ini. Salam alaik~


Original post from a concerned muslim

Translated by Mohd Mustaqim (www.antaraaqi.blogspot.com)