Friday, December 18, 2009

Biarkanlah mereka sudah dewasa~

"Biarkan sahaja mereka itu, mereka sudah dewasa"

"Doh tu, ore beso jalo kalu peranga dok molek, kito biar jo ko"

"Mereka dah dewasa...."

"Ambo tau....sek sek tu doh beso, kalu kawen dapa
k anok doh..tapi kalu"

"
Mereka.....dah dewasa"

"Doh mu ni bakpo...kito cegoh la selagi yang kita boleh..buke kito duo ore jo ore isle(islam ),sek sek dio pon ore isle jugok"

" Mereka...sudah dewasa, sahabat"

" Doh kalu yang dok molek tu golongan pendi...."

"
Hentikan....sahabat"


Aduh, persolan yang saya rasa paling takut untuk diulas. Gementar, gugup semua ada. Takut nanti ada yang terasa sampai mula bermasam muka. Saya bukanlah seorang yang hebat dalam hal-hal yang dikatakan agak berat ini, tapi sekadar untuk menasihati diri saya dan siapa-siapa sahaja. Memang selayaknya saya tidak harus menulis tentang ini, tapi saya rasa ianya wajar untuk diketengahkan agar benda-benda ini tidaklah melarat( saya bukan penyahut seruan public - dunia dah nak kiamat. biarkan mereka)

Baiklah, persoalan pertama siapa yang mencintai kita?



Wanita pertama = of course hubby I la. Setiap minggu mesti hadiahkan I something.
( Dah tu..kalau suami saudari tak kaya, sayang jugak ke?)

Perempuan kedua = kekasih saya la. dia handsome.
( Kalau tak hensem, saudari sayang jugak ke?)


"Orang yang paling sayang awak semua, yang sayang awak semua tanpa sebab, ada seorang je kat dunia ni. Dia adalah ibu awak" - Puan Norasiah Ambia


"Katakanlah 'Jika kamu benar-benar mencintai Allah, ikutilah, ne
scaya Allah mengasihaninya dan mengampuni dosa-dosanya'. Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang." Ali-Imran ayat 31





Persolan kedua : Apakah dalam tempoh masa anda bercinta tiada sebarang sentuhan dilakukan?




" Ala, pegang sikit-sikit je. Bukan sentuh tempat lain"

Bodoh! Manusia yang bodoh sentiasa mencipta alasan yang bodoh! Seperti menghalalkan sesuatu yang haram.


“If the head of one of you is pierced with an iron needle, it is better for him than to touch a woman who is not legal for him (to touch).”

[Al-Tabarani (20/213), Al-Musannaf (4/341)



Persoalan ketiga: Apakah sebab kekasih, kamu meninggalkan solat, dan memakai rantai(kaum lelaki)


" Ala, bukan aku nak tinggal solat pun. Dah dia janji pukul berapa, datang pukul berapa. Nanti kalau aku balik, dia merajuk pulak"

"Sori ar bro. Bukan aku nak pakai sangat rantai ni. Tapi awek aku cakap, kalau sayang dia kena pakai benda ni"


Dan BODOH lah anda jika mengikut kata kekasih yang sebegitu. Dan ingatlah, orang bodoh, sentiasa mencipta alasan bodoh untuk menghalalkan apa yang jelas diharamkan.


Diriwayatkan oleh Imam Bukhori dan Muslim dari Anas r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Ada tiga perkara, barang siapa terdapat di dalam dirinya ketiga perkara itu, maka ia pasti mendapatkan manisnya iman, iaitu: Allah dan RasulNya lebih ia cintai dari pada yang lain, mencintai seseorang tiada lain hanya kerana Allah, benci (tidak mahu kembali) kepada kekafiran setelah ia diselamatkan oleh Allah darinya, sebagaimana ia benci kalau dicampakkan kedalam api".